Ekonomi

Avrupa Bitirdi Yeğen: Almanya ve Türkiye’de 1 Yılda Yeniden Fiyat Değişimi

Pandemi sonrası dünyada yükselişe geçen enflasyon, Rusya-Ukrayna savaşıyla birleşince gelişmiş Batı ülkelerine enflasyonu hatırlattı. Türkiye’nin iç dinamikleri ise bu durumu olumsuz bir duruma çevirmeyi başardı. Faiz indirimleriyle başlayan kur artışları enflasyona geçişkenliği artırırken yurt içi beklentiler ve seçim gündemi de yükselişi destekledi. Tiktok fenomeni Mert Genco, aynı eserlerin Almanya ve Türkiye’deki son 1 yıldaki fiyat değişimlerini ortaya koydu. 2022 ile 2023 yılları arasındaki Starbucks’ın birebir çalışmalar üzerinden karşılaştırılması kahve ve tatlı severleri oldukça üzdü.

Tiktok fenomeni Mert Genco, aynı ürünlerin Almanya ve Türkiye’deki 1 yıllık fiyat değişimlerini karşılaştırdı.

Mart 2022’de Bebek Starbucks’tan kek, kurabiye ve kahve aldıklarında 57,50 TL ödediler. (3,59 avro)

Almanya’da aynı tarihte 2022’de aynı ürünlere 9.52 euro ödediler. O dönemde euro/TL kuru 16 civarındayken 150 TL civarındaydı.

Mayıs 2023’te Türkiye ve Almanya’da aynı mağazadan aynı ürünleri aldılar. Türkiye’de 1 yıl sonra 161 TL (7.49 Euro) öderken, Almanya’da 11.25 Euro (241.65) ödediler.

Türkiye’de “Starbucks endeksi” yüzde 180 (euro bazında yüzde 109), Almanya’da yüzde 18 (TL bazında 61) arttı.

Bu farklılıklarda hem Türkiye’nin kendi dinamikleri hem de döviz kuru geçişkenliği görülürken asıl etkinin yerel nedenler olduğu anlaşılmaktadır.

Videoyu izlemek istersen burada?Enflasyon ne kadar yükseldi? Yorumlarda buluşalım.

konakajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu